Bloggen: hoe pak je dat aan?

Moe van het bloggen of er nog niet mee begonnen? Dan ben je niet de enige. Bloggen wordt in zakelijke dienstverlening vaak gezien als lastig. Het is tijdrovend, behoort niet tot de kern van de business en wat levert het nou eigenlijk op? Allemaal terechte overpeinzingen.

Maar als je het niet doet mis je een kans om je te onderscheiden van anderen, om beter gevonden te worden bij Google (die houdt namelijk van verse en goede content op jouw website) en jezelf als autoriteit neer te zetten in een bepaalde specialisatie in jouw vakgebied.

Daarom tips voor het bloggen:

1. Kies een duidelijke doelgroep voor wie je schrijft. En pas daarop onderwerpkeuze, stijl en invalshoek aan. Pas dan word je herkenbaar voor je doelgroep. En waarom niet eens een keer schrijven in de ik-vorm? Je bent tenslotte geen instituut.

2. Denk na over relevantie voor de doelgroep. Kruip in de huid van jouwklant en schrijf over wat voor hem/haar relevant is. Bijvoorbeeld: een probleem van de klant en oplossing hiervoor.

3. Jargon. Het klinkt als een cliché hiervoor te waarschuwen, maar toch gaat het nog zo vaak mis: te juridisch taalgebruik. Vroeger was het wellicht een manier om deskundigheid te tonen, nu laat het vooral zien dat je je eigen klanten niet begrijpt. Als je dan toch gedwongen bent om jargon te gebruiken omdat het voor de klant relevant is te weten, doe dan in ieder geval de moeite om de begrippen helder uit te leggen. Vermijd ook wetsartikelen als het even kan. Meestal is dat niet zo en volstaat de verwijzing ‘in de wet’.

4. Kort en krachtig. De beste blogs bevatten niet meer dan 500 woorden om de aandacht van de lezer vast te houden.

Kortom: blijf bloggen. Contentmarketing is nog steeds een goede manier om je te onderscheiden van de concurrentie. Maar zorg dan wel dat de boodschap aankomt.