cialis goedkoop betrouwbaar originele viagra cialis kopen tadalafil best price

Bloggen zodat het oplevert (4 tips)

Ik zie het zo vaak gebeuren. Advocaten die de opdracht hebben gekregen om eens in de zoveel tijd te bloggen. Want je wilt als bedrijf natuurlijk zichtbaar zijn. En jouw kennis en expertise en kennis laten zien. Maar dat moet je doen op een manier die jouw klant raakt. Of het nu consumenten of zakelijke klanten betreft. Wanneer je dit niet goed onder de knie hebt, sla je de plank mis en kost het bloggen je veel tijd en energie en het levert bar weinig op.

Hoe moet je nu bloggen op een manier die ook écht iets oplevert?

1.     Schrijf over onderwerpen die jouw klanten aanspreken.

Veelal gaan blogs over onderwerpen die voor advocaten interessant zijn maar voor klanten in veel mindere mate. De klant heeft niet zoveel aan een juridische uitspraak of een wetswijziging. Terwijl dat is waar de meeste blogs over gaan. Je bent waardevol wanneer je jouw klant helpt zijn probleem op te lossen. Neem dus als uitgangspunt (het probleem van) jouw klant en schrijf daarover. Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen artikelen die gaan over de problemen die hen bezighouden beter worden gelezen. Dus wanneer je hierop inspeelt, is de kans groter dat jouw blog gelezen wordt.

2.     Vermijd juridisch taalgebruik

Natuurlijk ben je als advocaat gewend om juridische teksten te schrijven. Het is jouw vaktaal. Maar dat is ook een taal die niet-juristen niet spreken. En dat levert een kloof op tussen juristen en niet-juristen. In juridische stukken kun je prima ellenlange zinnen gebruiken met komma’s en punt komma’s en woorden als clientèle, thans, reeds en voren overwogene. Maar dergelijk taalgebruik moet je gewoon niet gebruiken als je wilt dat jouw blog aantrekkelijk wordt gevonden. Ook zakelijke klanten houden hier niet van. Advocaten zijn vaak bang dat ze minder serieus worden genomen wanneer ze juridisch taalgebruik loslaten. Maar dat is niet zo, je wordt juist serieuzer genomen doordat je door jouw begrijpelijke taal de afstand tussen jou en jouw klant verkleind.

3.     Wees persoonlijk

Wanneer je jouw blogs persoonlijk maakt, voelen mensen een connectie met je. Mensen doen nog altijd zaken met mensen en in jouw blogs kun je jezelf laten zien. Waar sta je voor, wat is jouw mening over het onderwerp waarover je schrijft? Wees niet bang jezelf te laten zien want dat is wat mensen willen van je. Een mooie kans om klanten aan je te binden die bij je passen.

4.     Zorg voor een aantrekkelijke titel

Wist je dat 9 van de 10 mensen jouw blog niet lezen wanneer de titel niet aantrekkelijk is? Heel belangrijk dus dat je een goede titel gebruikt voor jouw blog. Wat is nu een goede titel?

De titel moet kort zijn, opvallen en uitnodigen tot verder lezen. Een goede titel wekt nieuwsgierigheid en licht een tipje van de sluier op. Een goede titel beschrijft ook het voordeel dat de lezer kan verwachten wanneer hij het stuk leest. Schrijf eerst de titel, dan pas de tekst. De titel vertelt wat de lezer ermee opschiet wanneer hij de tekst leest.