Hoe kun je als advocaat marketing missers voorkomen (4 tips)

De meeste advocaten hebben begrepen dat marketing nodig is voor een succesvolle business. Om verschillende redenen hebben advocaten echter vaak moeite met marketing. Ze weten niet precies wat wel en niet werkt, maken er geen tijd voor of vinden het gewoonweg vervelend om mee bezig te zijn.

Een ding is zeker: wanneer je er als advocaat er niet in slaagt jouw diensten tet verkopen, heb je (op langere termijn) een probleem.

4 tips om marketing missers te voorkomen:

1.      Vergeet social media niet.

Social media is voor de jongere advocaten misschien vanzelfsprekend maar voor veel advocaten wordt social media als vervelend en tijdrovend ervaren. Logisch want het is niet jouw core business. Maar social media is een must do in deze tijd. Jouw klant bevindt zich ook op social media. Ja ook de zakelijke klant. Social Media is een prima medium om waardevolle informatie te delen met jouw klant en een band met hem op te bouwen. En dan heb ik het niet over het delen van recentelijke uitspraken binnen het recht maar over zaken waar jouw klant écht iets aan heeft. Wat kun je delen wat echt van waarde is voor jouw klant. Bijvoorbeeld tips of do’s en don’ts. De meeste advocaten zijn nog niet zo goed in social media dus wanneer jij dit wel goed doet, val je op. En wanneer je zelf echt niet wilt beginnen aan social media, kun je het altijd uitbesteden.

2.      Weet dat de millenials binnen nu en 5 jaar jouw klant kunnen worden.

De millenials zijn groot geworden met internet en social media, zoeken jou daar en nemen je niet serieus wanneer je er niet aanwezig bent. Uit onderzoek is gebleken dat millenials jou niet aanbevelen aan anderen wanneer over jou geen referenties te vinden zijn op internet. Het is dus belangrijk om te weten hoe deze groep zich gedraagt en hierop in te spelen. Een paar makkelijke tips zodat je meer aansluiting vindt bij deze doelgroep: zorg voor een mobile friendly website, referenties en een persoonlijk verhaal. De millenials zijn jouw klanten van de toekomst. En dat zijn ca 4 miljoen mensen.

3.      Meet de effectiviteit van jouw marketing inspanningen

Meten = weten. En wanneer je jouw marketingactiviteiten meet ga je leren wat wel en niet voor jou werkt en voorkom je dat je tijd en geld verspilt aan ineffectieve marketing activiteiten. Maak een plan, voer het uit, evalueer het resultaat en stel bij.

4.      Maak marketing een vast onderdeel van het managen van jouw business

Zie het als een investering in jouw bedrijf en in jouw klanten. En ookal is het niet jouw core business, het leidt tot een succesvollere business. En jouw administratie doe je ook toch?

Investeren in marketing kost tijd en / of geld. Maar jouw concullega’s besteden ook meer en meer aandacht aan marketing. En heel moeilijk is het niet. Laat je goed voorlichten wat wel en niet werkt op marketing gebied en steek jouw geld en tijd in zaken die echt voor je werken. En wie weet ga je marketing dan nog leuk vinden ook!