How to handle: “Ik wil wel aan marketing doen, maar ben te druk met mijn praktijk”

Dorien Tendijck | header zichtbaarheid

How to handle: “Ik wil wel aan marketing doen, maar ben te druk met mijn praktijk”

Dorien Tendijck | header zichtbaarheid

Hoe je aan marketing kunt doen die werkt voor jouw firma zonder dat het je teveel tijd kost.

De meeste advocaten willen aan marketing doen. Het is alleen vaak lastig, want WAT ga je aan marketing doen zodat het iets oplevert voor jouw kantoor, HOE ga je het inzetten en WANNEER ga je marketing inzetten? And last but not least: waar haal je de tijd vandaan terwijl je druk bent met jouw klanten en je eigenlijk niet bezig wilt zijn met marketing?

Allemaal heel begrijpelijke gedachten maar een ding is zeker: je wilt natuurlijk wel een constante stroom aan nieuwe, ideale klanten (blijven) hebben in een veranderende markt waarin jouw concurrenten steeds meer aan marketing doen.

Hoe ga je nu zorgen dat je aan marketing doet zodat je er niet teveel tijd aan kwijt bent terwijl je focus kunt houden op jouw vak? Volg de volgende stappen:

Bijvoorbeeld: Ik wil meer zichtbaarheid voor mijn firma op social media.

Of: Ik wil me onderscheiden t.o.v. de concurrentie.

Of: Ik wil offline effectiever & efficiënter netwerken.

Of: Ik wil acquisitie toepassen op een manier die bij mij past.

En maak de doelstellingen SMART (specifiek – meetbaar – acceptabel – realistisch – tijdgebonden). Een SMART-doelstelling is richtinggevend. Bovendien wordt aangegeven welke resultaten wanneer moeten worden bereikt. Door een doelstelling SMART te formuleren is de kans groter dat er in de praktijk iets van terecht komt. Bijvoorbeeld: Ik wil 50% meer bezoekers op mijn website in 2018 versus 2017.

Maak een overzicht van de marketingdoelstellingen en werk per doelstelling uit wat je moet doen om de doelen te behalen. En maak vervolgens een inschatting van de tijd en kosten. Wanneer je dit hebt opgesteld, kun je een keuze maken in wat je wel en niet wilt / kunt inzetten. Je hebt immers een overzicht van de tijd en kosten van jouw gewenste marketingactiviteiten.

Maak keuzes en wees reëel in wat je wel en niet kunt uit (laten) voeren. Beter een paar dingen goed doen waarvan je de doelstellingen haalt (te)veel dingen half waardoor je eigenlijk geen vooruitgang boekt en resultaat ziet op het gebied van marketing.

Hierbij een voorbeeld van hoe een marketingplan eruit zou kunnen zien.

➽ NU DOEN: dit plan kopiëren en er jouw eigen versie van maken.

‘Make a plan and stick to it.’ Zorg dat je jouw marketingplan ook daadwerkelijk uitvoert of uit laat voeren. Marketing kost tijd en/of geld. Maar wanneer je het niet doet weet je zeker dat jouw business niet gaat veranderen en blijft zoals die nu is.

Maak de marketingtaken – of je het nu zelf doet of uitbesteedt – een vast onderdeel van jouw bedrijfsvoering en reserveer hiervoor tijd en geld. Jouw boekhouding doe je ook en is ook niet jouw core business.

Nadat alle actiepunten uit het marketingplan volledig zijn uitgevoerd, is het tijd voor de evaluatie. Zijn de doelstellingen behaald? Zo niet, wat had je anders gewild en hoe denk je een volgende keer wel het gewenste effect te kunnen realiseren? Bijsturen dus daar waar nodig.

Marketing-pepper-afspraak-plannen

Zullen we samen een afspraak inplannen?

Wil je weten of ik de juiste marketeer ben?

Tijdens het kennismakingsgesprek brainstormen we 1-op-1 online of telefonisch over de marketingvraagstukken waarvoor jij een adequate oplossing zoekt. De sessie levert je nieuwe inzichten, vruchtbare ideeën en een praktisch toepasbaar stappenplan (inclusief instructies) om doelgericht resultaten te boeken. Waar wacht je nog op?