Jezelf als advocaat verkopen zonder te verkopen

Dorien Tendijk-4174

Jezelf als advocaat verkopen zonder te verkopen

Dorien Tendijk-4174

Uit onderzoek van Findlaw blijkt dat juridische klanten moeite hebben om onderscheid te maken tussen advocatenkantoren die vergelijkbare diensten leveren. Wanneer klanten een juridische behoefte hebben, en vooral wanneer die juridische behoefte dringend is, weten zij niet hoe ze moeten bepalen of advocatenkantoor A of advocatenkantoor B beter bij hen past.

Dus, of je nu advocatenkantoor A of advocatenkantoor B bent, wat doe je dan? Opgaan in alle andere advocatenkantoren die dezelfde expertise bieden en hetzelfde zeggen op hun website en hopen dat de mond-tot-mond reclame zijn werk blijft doen? Dat vinden veel advocaten tegenwoordig geen goede strategie meer voor een gezonde en/of groeiende business. Wat moet je wel doen? Neem een aantal stappen:

Stap 1: Zorg ervoor dat je opvalt met een authentieke positionering

De eerste stap is uitzoeken wie jij zelf bent en waarom jij relevant bent om mee samen te werken voor een klant. Waarin ben jij uniek? Wat is jouw identiteit? Wat wil je uitstralen? Waarin ben je anders dan anderen. Als je dit niet kunt uitleggen waarom zou een potentiële klant dan begrijpen waarom hij met jou zou moeten samenwerken? Dit is een essentiële stap.

Hoe specifieker je bent hoe beter. Een “advocatenkantoor Noord-Holland voor gezinnen” is al een begin maar een “team van meelevende, ervaren advocaten die werken voor gezinnen in Amsterdam op het gebied van adoptie, draagmoederschap en pleegzorg” is veel beter.

Stap 2: Kies jouw marketingtools en richt ze in met boodschap die klanten raakt.

Zodra je een goede positionering hebt moet je jouw marketingtools kiezen en inrichten. Welke marketingtools ga je nu inzetten? Bijna iedere advocaat heeft een website en een LinkedIn profiel en zakelijke LinkedIn pagina. Maar spreekt daaruit jouw authenticiteit, jouw waarde en relevantie voor de klant? In veel gevallen gaat de website over kennis en expertise en jou zelf. Maar een website die écht voor jouw kantoor werkt moet jouw klant raken. Na een bezoek aan de website moet de juridische klant het gevoel hebben dat jij er speciaal voor hem bent en hem goed kunt helpen met zijn juridische probleem.

Laat daarnaast in jouw marketingtools altijd duidelijk zien wie jij bent. Zorg voor duidelijke, actuele foto’s van jezelf en het team. Als je die eenmaal hebt zul je zien dat je ze voor vele gelegenheden kunt gebruiken.

Van je website en social media-accounts tot drukwerk voor conferenties en presentaties. Een foto van jezelf is een essentieel visueel element van branding, omdat mensen willen weten met wie ze werken. Een professionele portretfoto en actiefoto’s van jou en jouw team zijn de beste manier om jezelf te laten zien. Gebruik in ieder geval geen stockfoto’s. Dat is echt verleden tijd.

Wanneer je jouw authentieke positionering op orde hebt en jouw marketingtools zijn ingericht met een boodschap die jouw potentiële klant raakt, kun je je jezelf gaan laten zien aan de buitenwereld.

Stap 3: Trek de juiste klanten aan door communicatie die raakt.

Zoek uit waar jouw potentiële klanten zich bevinden. Zowel offline als online. En maak een keuze waar je jezelf wilt laten zien. Een combinatie van off en online werkt vaak goed. Ga naar netwerkevents waar jouw doelgroep zich bevindt en zet bijvoorbeeld social media in. Dit laatste is vaak een goedkope manier van marketing want kost geen geld, alleen jouw tijd.

En je moet weten wat je moet vertellen. Op social media, op netwerk events, op de banner langs het sportveld, overal waar jouw potentiële klant jou ziet moet jouw boodschap helder, pakkend en eenduidig zijn.

Vraag je bij jouw communicatie altijd af what’s in it for them (wat heeft mijn klant hieraan?). En wanneer je social media inzet, wissel dan af in jouw content zodat je interessant blijft. Maak een content kalender zodat iedereen weet waar hij aan toe is en je structureel aanwezig bent met de juiste boodschap.

Wanneer je deze stappen op de juiste manier zet, voelt het niet als verkopen maar als jouw klant helpen met zijn probleem. Voelt een stuk beter dan jezelf verkopen toch?

Marketing-pepper-afspraak-plannen

Zullen we samen een afspraak inplannen?

Wil je weten of ik de juiste marketeer ben?

Tijdens het kennismakingsgesprek brainstormen we 1-op-1 online of telefonisch over de marketingvraagstukken waarvoor jij een adequate oplossing zoekt. De sessie levert je nieuwe inzichten, vruchtbare ideeën en een praktisch toepasbaar stappenplan (inclusief instructies) om doelgericht resultaten te boeken. Waar wacht je nog op?