Jouw website is er niet om indruk te maken op andere advocaten kantoren

Jouw website is er niet om indruk te maken op andere advocaten kantoren

Elk advocatenkantoor heeft een website nodig en die website moet werken. Met “moet werken” bedoel ik dat hij het soort klanten aantrekt waarmee je wilt samenwerken en dat het gemakkelijk voor hen moet zijn om net jou in contact te komen.
Dit is het minimale waaraan jouw website moet voldoen. Als een website echt voor je moet werken moet hij bovenal voldoen aan de volgende voorwaarden:
Kiezen van een doelgroep
Vaak is de verleiding groot om jouw website te gebruiken om jouw kennis, ervaring, jouw onderscheidingen etc. te laten zien. Maar voor wie doe je dit? Een klant gaat er al vanuit dat je de kennis en ervaring in huis hebt en dit is een voorwaarde om zaken met jou te doen. Iedere advocaat meldt dit op zijn website en hiermee ben je niet onderscheidend. De website moet worden ontwikkeld met de doelgroep als uitgangspunt. En die hebben minder interesse in jouw kennis en ervaring, legal500 vermeldingen dan jij denkt.
Waarom helpt het kiezen van een doelgroep? 2 redenen:
- Je hebt focus op wie je wilt aanspreken en zorgt dat jouw communicatieboodschap helder is en voorkomt dat je niet afdwaalt.
- Je bevestigt dat wat de bezoeker leest inderdaad voor hem bedoeld is. Het zorgt ervoor dat bezoekers van jouw website denken: “Ik ben op de juiste plek beland.”
Een voorbeeld: jouw kantoor omschrijven als een advocatenkantoor dat “zich richt op arbeidsrecht voor MKB bedrijven” is een zwakke poging om je te richten op jouw doelgroep. Een meer robuuste beschrijving zou zijn, “ons kantoor bestaat een groep ervaren en meelevende advocaten die werken voor bedrijven (< 100 man personeel) met problemen op het gebied van ziekte en ontslag met hun medewerkers. Deze laatste beschrijving beschrijft expliciet jouw doelgroep en legt uit waarom jouw kantoor de juiste keuze is om mee samen te werken.
Als je jouw doelgroep hebt bepaald, kun je jouw website voor je laten werken. Dit doe je zo:
Creëer jouw unieke positionering
Wat maakt jou anders dan wat de overvloed aan andere kantoren bieden dat de consument ziet als vergelijkbare juridische diensten? Jouw website moet jouw waarde propositie of het extra voordeel dat jouw potentiële klanten krijgen voor het samenwerken met jouw kantoor. Jouw onderscheidend vermogen moet worden verweven in alle marketingtools die je inzet. Niet alleen online maar ook offline.
Laten zien en vertellen wie je bent
Een advocatenkantoor heeft baat bij het tonen van jouw eigen persoonlijkheid omdat juridische problemen vaak persoonlijke problemen zijn. Klanten hebben hulp van mensen nodig, geen onpersoonlijke vertegenwoordiging van een advocatenkantoor zonder identiteit. Je moet alle facetten van jouw website gebruiken om uit te drukken wie je bent en hoe het is om met jou te werken. Een duidelijke, professionele en actuele foto van alle advocaten in van jouw kantoor is een must-have en geen nice-to-have. En de tekst van jouw website moet worden geschreven in een toegankelijke stijl die gemakkelijk kan worden begrepen door een drukke bezoeker. Vergeet niet, jouw website is er niet om indruk te maken op andere advocaten met kennis, ervaring, onderscheidingen en eervolle vermeldingen. Hij is er omdat hij voor jouw kantoor moet werken.
Waardevolle content die klanten aanspreekt delen
De inhoud van de website en blogberichten mogen niet willekeurig zijn en vooral gebaseerd op juridische kennis; ze moeten gebaseerd zijn op de problemen van jouw potentiële klanten. Om terug te komen op het advocatenkantoor dat zich richt op bedrijven (< 100 man personeel) met problemen op het gebied van ziekte en ontslag met hun medewerkers. Wat zouden zij kunnen doen voor waardevolle content? Denk na over de problemen die de klant ervaart:
Hoe zorg ik dat mijn zieke werknemer snel weer integreert?
Krijg ik geen boete als ik mijn dossier van mijn zieke werknemer niet op orde heb?
Hoe kan ik de ontslagzaak goed regelen zonder veel gedoe?
De vragen en antwoorden op deze vragen zijn boeiende content voor de doelgroep. Ze voelen zich begrepen omdat je over hun problemen praat en denken dat jij de problemen kunt oplossen. Zonder verkoopachtig over te komen.
Moving forward
Net als iedereen op het internet, hebben jouw potentiële klanten waarschijnlijk een korte aandacht spanne. Daarom is een goed ontworpen website van cruciaal belang. Je moet er alles aan doen om een goede eerste indruk te maken met jouw homepage door direct ter zake te komen. Een website bedoeld om andere advocaten te imponeren zal niet werken, een website die de richtlijnen volgt zoals hier besproken wel.
Wanneer je veel werk krijgt van de zogenaamde doorverwijzers, is dit een doelgroep waarvoor je een aparte pagina kunt maken op jouw website. Met andere content (meer gericht op jouw kennis en ervaring) waardoor je niet alleen jouw eindklant aanspreekt maar ook de doorverwijzers.

Zullen we samen een afspraak inplannen?
Wil je weten of ik de juiste marketeer ben?
Tijdens het kennismakingsgesprek brainstormen we 1-op-1 online of telefonisch over de marketingvraagstukken waarvoor jij een adequate oplossing zoekt. De sessie levert je nieuwe inzichten, vruchtbare ideeën en een praktisch toepasbaar stappenplan (inclusief instructies) om doelgericht resultaten te boeken. Waar wacht je nog op?