In 8 stappen een brand development strategie voor jouw advocatenkantoor

Dorien rode blouse kijkt naar laptop

In 8 stappen een brand development strategie voor jouw advocatenkantoor

Dorien rode blouse kijkt naar laptop

Hoe zorgt Marketing Pepper samen met jou voor een sterke positionering?

Jouw merk is misschien wel het meest waardevolle bezit van jouw advocatenkantoor. Het ontwikkelen van een sterker merk is dus een belangrijke taak.

De sterkte van jouw merk kan worden gezien als: reputatie x visibility in de markt. Daarnaast is belangrijk hoe relevant jouw merk voor jouw doelgroep is.

Wat is brand development?

Als ik bedrijven help om hun merk te ontwikkelen, gaat dit als volgt:

Stap 1: Bepalen van de merkstrategie die wordt afgestemd op de bedrijfsdoelstellingen

Stap 2: Ontwikkelen van de marketingtools die nodig zijn om het  merk te communiceren zoals logo, slogan en website.

Stap 3: Versterken van het merk door de volgende 8 stappen

Een 8-stappen merkontwikkelingsstrategie

1. Bepaal jouw doelgroep

Als je iedereen ziet als doelgroep, maak je een grote fout. Onderzoek toont aan dat snelgroeiende, winstgevende bedrijven zich richten op duidelijk gedefinieerde doelgroepen. Hoe nauwer de focus, hoe sneller de groei. Hoe diverser de doelgroep, des te meer verwaterd jouw marketinginspanningen zijn. Hoe weet je nu wat voor jou de juiste doelgroep is?

2. Ontwikkel jouw merkpositionering

Waarin in jouw bedrijf anders dan anderen en waarom zouden potentiële klanten binnen jouw doelgroep ervoor moeten kiezen om met jou te werken?

Een positioneringsstatement is meestal drie tot vijf zinnen lang en geeft de essentie van jouw merkpositionering weer. Het moet realistisch zijn want je moet waarmaken van je belooft. Het moet ook een beetje ambitieus zijn, zodat je iets hebt om naar te streven.

3. Ontwikkel jouw communicatiestrategie

De volgende stap is een communicatiestrategie die jouw merkpositionering vertaalt in boodschappen voor jouw doelgroep(en). Jouw doelgroepen zijn doorgaans potentiële klanten, potentiële werknemers en doorverwijzers, om er een paar te noemen.

Hoewel de kern van jouw merkpositionering voor alle doelgroepen hetzelfde moet zijn, zal elke doelgroep geïnteresseerd zijn in verschillende aspecten ervan. Voor elke doelgroep moet je een relevante boodschap ontwikkelen.

Iedere doelgroep zal specifieke zorgen hebben die moeten worden aangepakt in de communicatie en iedere doelgroep heeft verschillende soorten bewijsvoering nodig om jouw boodschap te ondersteunen.

Jouw communicatiestrategie moet aan al deze behoeften tegemoetkomen. Dit is een belangrijke stap om jouw merk relevant te maken voor jouw doelgroep(en).

4. Ontwikkel uw naam, logo en slogan

Voor veel bedrijven is een naamsverandering niet nodig. Maar als je een nieuw kantoor opricht of vindt dat de naam niet past bij jouw positionering, kan een naamsverandering een goede zet zijn. Ook  als je jouw bedrijfsnaam niet verandert, kan een nieuw logo en een slogan zinvol zijn om jouw merkpositionering beter te ondersteunen.

Jouw naam, logo en slogan zijn niet jouw merk, ze zijn een onderdeel van jouw merkidentiteit, de manieren om jouw merk te communiceren of te symboliseren.

En maak niet de fout om het nieuwe logo intern te laten zien om een consensus te krijgen. De naam, het logo en de slogan zijn niet voor jouzelf. Ze zijn voor jouw markt en moeten worden beoordeeld op hoe goed ze communiceren, niet op hoe leuk de partners ze vinden.

5. Ontwikkel jouw contentmarketingstrategie

Contentmarketing is bijzonder geschikt voor professionele dienstverleners in het internettijdperk. Het doet alle dingen die traditionele marketing doet, maar het doet ze efficiënter. Het gebruikt waardevolle educatieve inhoud om prospects aan te trekken.

Vergeet niet dat de kracht van jouw merk wordt bepaald door zowel reputatie als zichtbaarheid. Alleen de zichtbaarheid verhogen, zonder uw reputatie te versterken, is zelden succesvol. Dat is de reden waarom traditionele “awareness-building” reclame of sponsoring zo vaak teleurstellende resultaten oplevert. Contentmarketing daarentegen vergroot tegelijkertijd zowel de zichtbaarheid als de reputatie. Het is ook de perfecte manier om uw merk relevant te maken voor uw doelgroepen.

6. Ontwikkel jouw website.

Jouw website is het belangrijkste instrument voor jouw merkontwikkeling. Het is de plek waar al jouw potentiële klanten kunnen zien wie jij bent (mensen doen zaken met mensen), wat je doet, hoe je dat doet en wie jouw klanten zijn. Potentiële klanten zullen waarschijnlijk niet alleen op basis van jouw website voor uw bedrijf kiezen. Maar ze kunnen je wel uitsluiten als jouw site de verkeerde boodschap overbrengt.

Verder zal jouw website de thuisbasis zijn van waardevolle inhoud. Die inhoud is de focus van jouw zoekmachine optimalisatie (SEO) inspanningen, zodat jouw prospects, potentiële werknemers en verwijzers jou zullen vinden.

Een goede website is een combi van branding (vertelt jouw verhaal en brengt over wie u bent, wie jouw klanten zijn en wat je doet), het brengt uw merkboodschap over en goed ingezette SEO waardoor je wordt gevonden.

7. Maak een marketingplan en marketingtoolkit

De volgende stap in het proces is het opbouwen van de rest van jouw marketing zaken. Bedenk waarmee je jouw zichtbaarheid kunt verhogen en potentiële klanten kunt bereiken en stel een marketing- en socialmediaplan op met een timing.

Wanneer je dat hebt gedaan, bouw je jouw marketingtoolkit. Wat wil je inzetten aan marketingtools om te werken aan jouw zichtbaarheid en reputatie?

Een (digitale) brochure, video’s met bedrijfsintroducties, casestudy’s of ‘ontmoet de mensen achter het bedrijf’-video’s, webinars, FAQ’s, podcasts etc. Kies wat bij jou past en waarmee je jouw doelgroep goed kunt bereiken.

8. Implementeren, evalueren en aanpassen.

Deze laatste stap in het merkontwikkelingsproces is misschien wel een van de belangrijkste. Het is duidelijk dat een winnende merkontwikkelingsstrategie niet veel uithaalt als ze nooit wordt uitgevoerd.  En dit komt heel vaak voor. Mensen krijgen het druk met klanten en merkontwikkelingstaken worden uitgesteld… en vervolgens vergeten.

Daarom is uitvoering en opvolging zo belangrijk. Volg de uitvoering van het plan als de resultaten. Is de strategie geïmplementeerd zoals gepland? Wat is er gebeurd met de objectieve metingen, zoals zoekverkeer en webbezoekers? Hoeveel nieuwe leads en sollicitaties van medewerkers zijn er gegenereerd? Alleen door het hele proces te volgen kunt je er zeker van zijn dat je de juiste conclusies trekt en de juiste aanpassingen maakt.

Marketing-pepper-afspraak-plannen

Zullen we samen een afspraak inplannen?

Wil je weten of ik de juiste marketeer ben?

Tijdens het kennismakingsgesprek brainstormen we 1-op-1 online of telefonisch over de marketingvraagstukken waarvoor jij een adequate oplossing zoekt. De sessie levert je nieuwe inzichten, vruchtbare ideeën en een praktisch toepasbaar stappenplan (inclusief instructies) om doelgericht resultaten te boeken. Waar wacht je nog op?