Vind Jouw Differentiator: 10 Manieren voor een Concurrentievoordeel voor Jouw Bedrijf

Vind Jouw Differentiator: 10 Manieren voor een Concurrentievoordeel voor Jouw Bedrijf

Het vinden van een differentiator voor jouw onderneming is geen gemakkelijke taak. Veel bedrijven worstelen ermee en komen met een differentiator die ze helemaal niet onderscheidt.Wat is een differentiator?
Een differentiator is een kenmerk van jouw bedrijf dat je onderscheidt van belangrijke concurrenten en jou een voordeel geeft in de ogen van jouw doelgroep.
Om succesvol te zijn moet een differentiator voldoen aan drie belangrijke criteria:
1. Het moet waar zijn. Je kunt het niet zomaar verzinnen.
2. Het moet belangrijk zijn voor potentiële klanten. Zo niet, dan heb je er niets aan.
3. Je moet het kunnen bewijzen. Als je niet kunt aantonen dat het waar is, wordt het niet geloofd.
De droevige realiteit is dat ten minste twee van deze criteria mislukken voor de meeste differentiators. Maar niet getreurd: er zijn veel succesvolle differentiators.
10 Top differentiators voor advocaten, mediators en juristen.
Hier zijn 10 tips die werken. En onthoud, je kan meerdere differentiators hebben. Ze kunnen gecombineerd worden om een krachtig concurrentievoordeel te creëren.
Dit is misschien de gemakkelijkste en meest succesvolle differentiator voor de meeste bedrijven. Klanten waarderen de specialist in hun industrie. Maar pas op. Als jij je probeert te specialiseren in te veel industrieën, verlies je de geloofwaardigheid.
Met echt uniek bedoel ik niet het proces dat begint met evaluatie en eindigt met het monitoren van resultaten en doen van aanpassingen. Ik bedoel een aanpak die heel anders is om het probleem van de klant te benaderen dat hem/haar een uniek voordeel biedt.
Een belangrijke differentiator voor sommige bedrijven is hun diepgaand begrip van een bepaald publiek. Jouw bedrijf kan zich specialiseren in marketing aan Baby Boomer-vrouwen. Jouw klanten kunnen zijn: pensioenplanners, verzekeringsmaatschappijen of kledingwinkels bijvoorbeeld.
Deze differentiator is gericht op een karakteristiek van jouw klanten anders dan hun industrie. Laten we zeggen dat je administratieve en fiscale diensten voor expats verstrekt. Zij kunnen afkomstig zijn uit elk land, in elke industrie, maar jij zal een concurrentievoordeel hebben.
Hier ligt de schijnwerper niet op de klant maar op de aard van de zakelijke uitdaging die zij hebben. Om te werken moet het een uitdaging zijn die gemakkelijk wordt herkend en moeilijk is om op te lossen zonder gespecialiseerde vaardigheden en ervaring. Bedrijven helpen hun eerste overheidscontract binnen te halen is een voorbeeld.
Bijvoorbeeld: iedereen in jouw beroep rekent per uur, maar jij biedt een vaste vergoeding aan. Voilà, een perfecte differentiator is geboren! Een uniek businessmodel kan zowel zinvol als makkelijk te bewijzen zijn. Maar let op! Als het goed werkt, word je geïmiteerd.
Iedereen zegt goede klantenservice te bieden. Dus om een differentiator te worden op dit gebied, moet je écht opvallen met jouw klantenservice. Kan dat? Ja. Er zijn nog enkele artsen die huisgesprekken doen en klanten die dat fantastisch vinden.
Het hebben van een indrukwekkende klantenlijst is een pluspunt voor veel bedrijven. Maar wat als je het verder doorvoert? Sommige bedrijven onderscheiden zich op basis van hun klantenlijst. Als jouw bedrijf bijvoorbeeld de telecom markt heeft en jouw klanten KPN en Vodafone zijn, heb je een differentiator.
Wij zijn de grootste … vul het lege gedeelte in. Grootte is een signaal dat je iets doet in de gedachten van veel potentiële klanten. Dit combineert goed met een specialisatie om zowel relevantie (specialiteit) als succes (de grootste) te laten zien. Zoek een niche en domineer het.
De meeste professionele dienstverlenende bedrijven hebben de neiging om veel te lijken op en zich te gedragen als hun concurrenten. Waarom? Misschien zit je al lang in de industrie. Of misschien voelt dingen anders doen riskant. Ik zie dit heel vaak. Nou, een heel andere look en feel kan om deze reden juist een krachtige differentiator zijn. Combineer dit met andere differentiators en je hebt de kracht van een sterk concurrentievoordeel.
Dit zijn ze, 10 differentiators die hebben bewezen te voldoen aan de 3 criteria waaraan differentiators moeten voldoen. En onthoud, ze kunnen gecombineerd worden op een manier die jouw bedrijf uniek maakt op een manier die geen enkele aparte differentiator kan.

Zullen we samen een afspraak inplannen?
Wil je weten of ik de juiste marketeer ben?
Tijdens het kennismakingsgesprek brainstormen we 1-op-1 online of telefonisch over de marketingvraagstukken waarvoor jij een adequate oplossing zoekt. De sessie levert je nieuwe inzichten, vruchtbare ideeën en een praktisch toepasbaar stappenplan (inclusief instructies) om doelgericht resultaten te boeken. Waar wacht je nog op?