Waarom de meeste advocaten hun social media verkeerd doen (en tips hoe het wél moet)

De meeste advocaten zetten social media in als volgt: ze schrijven een artikel – dat vaak met name voor henzelf relevant en interessant is omdat het gaat over hun vakgebied – en posten dat op hun bedrijfspagina op LinkedIn, Twitter of Facebook.

Maar denk eens na over hoe jij zelf social media gebruikt. Je bent waarschijnlijk gelinkt met mensen waarmee je een bepaalde relatie hebt, voegt mensen toe aan jouw netwerk die je kent, liket pagina’s van bedrijven die je leuk vindt of wanneer je een tevreden klant bent. En je volgt pagina’s van bedrijven die regelmatig content plaatsen die voor jou waardevol en / of vermakelijk is.

Social media = relaties

Relatie is hierin het sleutelwoord. Social media gaat over het hebben van een bepaalde relatie. Daarom vindt niemand het interessant om te horen wat jouw advocatenkantoor te zeggen heeft. Maar het goede nieuws is dat men het waarschijnlijk wél interessant vindt wat JIJ te zeggen hebt. Zeker wanneer hun advocaat bent en communiceert over de oplossing die jij ben voor het probleem dat zij opgelost willen hebben. Willen mensen dus jouw bedrijfspagina volgen? Nee, ze willen jou volgen.

Hoe moet je als advocaat social media nu succesvol inzetten?

Een paar tips:

1. Content delen doe je zo

Wanneer je een post plaats op jouw bedrijfspagina zorg dan dat je met jouw persoonlijke pagina deze post liket en deelt en een waardevolle opmerking / mening aan de post toevoegt. Zo krijgt jouw netwerk de post te zien en wordt het persoonlijk. Zorg dat jouw medewerkers dit ook doen. De content moet dusdanig zijn dat het interessant is voor klanten en prospects en werknemers. Jouw werknemers moeten de content graag willen delen binnen hun netwerk.

2. Denk na over wie jouw publiek is en wat jij voor hen kunt betekenen. 

Dat wil jouw klant namelijk van jou horen. Jouw publiek wil weten of jij hun probleem kunt oplossen. Stop dus met het posten van rechterlijke uitspraken, wetswijzigingen en andere juridische actualiteiten die jouw doelgroep niet interessant vindt en hun probleem niet oplost. Of de juridische actualiteit moet inspelen op een uitdaging van jouw klant. In dat geval kun je er wel over schrijven natuurlijk.

3. Jouw content moet opvallend & vermakelijk zijn.

Plaats niet alleen inhoudelijke & serieuze content. Mensen geloven wel dat jij de expertise hebt. Dat hoef je dus niet steeds te benadrukken en daarmee bouw je geen band op met jouw klant. Laat content zien die opvalt en vermakelijk is waardoor mensen jou onthouden, je leren kennen en je leuk vinden. Mensen willen jou – naast de expert binnen jouw vakgebied – ook als persoon leren kennen. Mensen doen zaken met mensen. Wees niet bang om hierdoor onprofessioneel gevonden te worden. Fight your fear!

4. Plaats regelmatig content.

Diegene die regelmatig content plaatsen, brengen de business binnen. Wanneer je serieus aan social media begint plaats dan niet af en toe een artikel (wanneer je tijd hebt) maar zorg dat je regelmatig wordt gezien. Zo onthouden mensen je en ben je top of mind wanneer ze iemand nodig hebben met jouw expertise.

5. Wees bescheiden met zelf promotie en onthoud de 20/80 regel.

Plaats voor 80% waardevolle content voor jouw doelgroep – content waar jouw doelgroep echt iets aan heeft – en 20% over jezelf of jouw firma. De grootste fout die je kunt maken is om jezelf te promoten op social media. Dat werkt averechts. Jij vindt personen en bedrijven die je niet kent en die zichzelf promoten toch ook meestal niet aantrekkelijk?

6. Test, test, test.

Door te doen en te leren van jouw social media ga je leren wat werkt en niet werkt en wordt de inzet van social media steeds makkelijker. Test dus steeds wat je doet en leer van de resultaten zodat je jouw strategie kunt aanpassen, er steeds beter in wordt en meer succes bereikt.