4 simpele marketingstrategieën voor advocaten en mediators

4 simpele marketingstrategieën voor advocaten en mediators

Wanneer je een klein bedrijf hebt en vist in een grote vijver, moet je weten hoe je jouw kantoor kunt verkopen aan potentiële klanten. Met integere marketing die bij jou past kun je klanten vinden die jouw hulp nodig hebben. Marketing is van vitaal belang voor elk advocatenkantoor, vooral voor die kleinere praktijken.
Of je nu solo advocaat bent of onderdeel uitmaakt van een klein kantoor, marketing hoeft geen groot deel van jouw tijd uit te maken. Je moet weten welke high impact strategieën je moet inzetten die een goede ROI opleveren.
Een viertal strategieën waarmee je jouw kennis en ervaring kunt vermarkten en nieuwe klanten kunt werven zonder dat het jouw drukke werkschema onder druk zet.
Strategie # 1 – Bepaal jouw doelgroep
Het definiëren van jouw ideale klant is de topprioriteit van uw marketingplan. Op wie wil jij je richten? Je kunt jouw ideale klant onderverdelen op basis van branche, functie en demografische gegevens. Wanneer je jouw doelgroep helder hebt, kun je social media posts en blogs schrijven die hen aanspreken. Door een algemene aanpak zal jouw boodschap verloren doen gaan in de massa.
Strategie #2 – Richt je op de juiste social media kanalen
Wanneer je social media wilt inzetten als marketingtool (een van de goedkoopste manieren om zichtbaarheid te creëren) moet je uitzoeken op welke social media kanalen jouw klant zich bevindt. LinkedIn richt zich op het meer professionele publiek. Facebook en Instagram meer op het persoonlijke publiek. YouTube is geweldig als je een meer visuele boodschap voor jouw publiek wilt. En video is hot. Kies één platform in eerste instantie en probeer ze niet allemaal tegelijk onder de knie te krijgen. Een kanaal toevoegen, kan als je social media onder de knie hebt.
Maak dan ‘evergreen’ content. Dat is content die relevant blijft, ongeacht het tijdsbestek. Je kunt nog steeds reageren op recent nieuws, maar je zult een betere ROI zien met content die de tand des tijds doorstaat. Scheelt jou ook tijd.
Strategie #3 – Maak gebruik van call-to-actions (CTA’s)
Het is niet genoeg dat jouw potentiële klanten jouw website bezoeken of een post lezen. Je moet zorgen dat ze ook de volgende stap zetten in het aankoopproces. Denk aan het maken van een whitepaper die ze kunnen downloaden om verder te lezen. Plaats een link die naar jouw website verwijst, zodat de lezer al jouw blogs kan doorbladeren. Gebruik een call-to-action aan het einde van jouw social media posts voor een gratis kennismakingsgesprek. Deze actiegerichte stappen helpen de klant in het beslissingsproces met jou zaken te gaan doen.
Strategie #4 – Automatiseer jouw proces
Je bent natuurlijk druk met zaken en klanten. Het kan een heel gedoe zijn om de sociale media bij te houden. Zorg ervoor dat je apps gebruikt die jouw juridische marketing kunnen automatiseren. Je kunt jouw social media maandelijks plannen met tools waardoor je er geen omkijken meer naar hebt. Dat is een handige manier om uw marketing te beheren en er weinig tijd aan kwijt te zijn.
Gebruik deze eenvoudige marketingtips
Marketing hoeft geen uitdaging te zijn voor kleine kantoren of solo advocaten. Met bovenstaande uitvoerbare strategieën kun je het marketingplan van jouw praktijk een boost geven. Als je een paar tips voor jouw kantoor nodig hebt, neem dan zeker contact met me op voor meer juridische marketing oplossingen.

Zullen we samen een afspraak inplannen?
Wil je weten of ik de juiste marketeer ben?
Tijdens het kennismakingsgesprek brainstormen we 1-op-1 online of telefonisch over de marketingvraagstukken waarvoor jij een adequate oplossing zoekt. De sessie levert je nieuwe inzichten, vruchtbare ideeën en een praktisch toepasbaar stappenplan (inclusief instructies) om doelgericht resultaten te boeken. Waar wacht je nog op?