5 marketingmythes die je als advocatenkantoor moet doorbreken

Dorien Tendijck

5 marketingmythes die je als advocatenkantoor moet doorbreken

Dorien Tendijck

Je hoort het keer op keer. Als je wilt werken aan zichtbaarheid en meer klanten, moet je aan marketing doen. En dat kost geld. En je weet niet wat het oplevert.

Maar het uitvoeren van een marketingplan is haalbaarder dan je denkt. Moet je wel even afstand nemen van 5 marketingmythes die er zijn:

Mythe 1 – Ik krijg mijn klanten via mond-tot-mond en hoef mezelf niet te promoten.

Mond-tot-mondreclame is een fantastisch goed startpunt en een van de beste marketingtools die je als advocaat kun hebben, maar wil je alleen daarvan afhankelijk zijn?  Zodra een vriend of familielid naar jou doorverwijst, wat zal die persoon dan doen? De kans is groot dat ze je online opzoeken.

Online aanwezig zijn, is cruciaal voor het succes van jouw bedrijf. Denk na over waar jij als klant heen zou gaan. Naar de social media pagina van een advocatenkantoor? Online reviews lezen? Rechtstreeks naar de website van het advocatenkantoor? Dat is precies waarnaar potentiële klanten zoeken en waar jij jouw bedrijf moet laten zien met de juiste communicatieboodschap.

Als je nog niet echt zichtbaar bent op social media en je hebt nog geen beoordelingen gevraagd aan jouw klanten, dan is het nu tijd om daarmee te beginnen.

Potentiële klanten zullen ook merken of jouw website mobiel geoptimaliseerd is. Vaak, als een verwijzing van een vriend of familielid binnenkomt, zullen ze het meteen typen in de webbrowser van hun telefoon. Als ze een mobiel-vriendelijke website zien die visueel dynamisch en gemakkelijk te navigeren is, kan dat de bevestiging zijn die ze nodig hebben om die doorverwijzing op te volgen.

Mythe 2 – Ik moet veel geld uitgeven aan marketing voor impact.

Er zijn inderdaad advocatenkantoren die dure marketingtools inzetten. Google ads bijvoorbeeld is een tool die veel geld kost. Wanneer je een kleiner kantoor hebt, kun je daar beter vanaf zien. Je kunt in plaats daarvan beter kiezen voor bijvoorbeeld adverteren op een social media kanaal of een blog of een vlog schrijven en die promoten. Begin klein en focus op wat werkt voor jouw bedrijf. Uitbreiden kan altijd nog.

Mythe 3 – Als het op ROI aankomt, kloppen de cijfers nooit.

Marketing is een proces van vallen en opstaan. Dit kan ontmoedigend klinken als jouw budget klein is en je onmiddellijk resultaten wilt, maar het is belangrijk om ROI te bekijken vanuit (langere termijn) doelen zoals meer bekendheid bij een grotere doelgroep genereren of sterke aanwezigheid op social media. Je moet gaan begrijpen hoe je het meest uit jouw marketingactiviteiten kunt halen. Er is geen marketingbureau dat zich commit aan een vast aantal nieuwe klanten per jaar voor de dienstverlening die zij doen.

Nogmaals, begin klein, stel haalbare doelen. Een marketing strategie moet worden gemaakt voordat je begint met marketinginspanningen, zodat je weet waar je je op richt en wat je ervoor terug wilt krijgen.

Mythe 4 – Marketing en branding van mijn advocatenkantoor zijn hetzelfde.

Marketing en branding hebben met elkaar te maken, maar zijn niet hetzelfde.

Branding is de essentie van jouw kantoor – tot en met het logo, de kleuren, het ontwerp van de website, de presentatie van het kantoor, en nog veel meer. Marketing gaat over het gebruik van middelen en strategieën om jouw kantoor en jouzelf onder de aandacht te brengen van het gewenste publiek.

Branding op zichzelf is cruciaal, omdat het klanten helpt te begrijpen wie jij bent en waar je voor staat, maar het is niet genoeg. Een merk heeft een marketingstrategie nodig die wordt uitgevoerd om klanten re bereiken. Wat heb je immers aan al dat werk dat je in je branding hebt gestoken als niemand het ziet? Marketing en branding werken met elkaar samen, en niet in plaats van elkaar.

Mythe 5 – Ik moet een toegewijde marketing professional inhuren in mijn personeel.

Er zijn veel marketingactiviteiten die je zelf kunt doen, of het nu gaat om de inzet van social media, juridische vergelijkingssites, jouw website, jouw blogs tot het verzamelen van beoordelingen en recensies van vroegere klanten. Er zijn verschillende haalbare manieren voor jouzelf om jouw bedrijf de exposure te geven die het nodig heeft zonder een duur marketingbureau in te huren.

Voel je je overweldigd, weet je niet goed wat nu wel of niet werkt of ben je op zoek naar een helpende hand? Marketing Pepper helpt je bij het ontwikkelen en uitvoeren van jouw marketingstrategie, zodat jij je weer kunt bezighouden met waar je het beste in bent: het uitoefenen van jouw juridische vak.

Marketing-pepper-afspraak-plannen

Zullen we samen een afspraak inplannen?

Wil je weten of ik de juiste marketeer ben?

Tijdens het kennismakingsgesprek brainstormen we 1-op-1 online of telefonisch over de marketingvraagstukken waarvoor jij een adequate oplossing zoekt. De sessie levert je nieuwe inzichten, vruchtbare ideeën en een praktisch toepasbaar stappenplan (inclusief instructies) om doelgericht resultaten te boeken. Waar wacht je nog op?