Zo schrijf je artikelen zonder pijn en moeite [4 tips]

Zo schrijf je artikelen zonder pijn en moeite [4 tips]

Je kennis delen via een nieuwsbrief is een makkelijke en goedkope manier om klanten te krijgen. Door regelmatig interessante artikelen voor je doelgroep te schrijven, maak je je expertise zichtbaar.
Maar het regelmatig schrijven van artikelen lijkt je misschien enorm veel werk. Of je hebt het idee dat een artikel verschillende onderwerpen moet bevatten. Een hoeveelheid en variëteit aan tips, onderwerpen en weetjes waarvan je vermoedt dat je ze niet bij elkaar kan bedenken.
Het gevolg is dat je óf niet begint óf dat jouw artikel NIET GELEZEN wordt omdat het veel te lang of te saai is. Doordat je te veel wilt vertellen mis je de kans om potentiële klanten op een waardevolle manier kennis te laten maken met jouw expertise. Dit voorkom je door het onderwerp van een artikel af te bakenen. Je hoeft niet alles wat je weet in een artikel te plaatsen. Lezers willen een kort en krachtig antwoord op een vraag, een interessant weetje of een waardevolle tip. Maak het niet ingewikkelder dan het is. Mensen zoeken een waardevolle tip, geen roman.
Dit zijn 4 tips om jouw artikel LEESBAAR én SCHRIJFBAAR te houden:
1. Beperk je artikel tot ÉÉN ONDERWERP. Dat is overzichtelijk voor je lezers. En behapbaar voor jezelf! De kans is groot dat dit voor jouw gevoel een deelonderwerp is van alles waar je mee bezig bent. Realiseer je bij het schrijven dat jij de expert bent. En dat jij dus heel veel meer weet over het onderwerp dan jouw lezers.
2. Beperk een artikel tot zo’n 500 TOT HOOGUIT 750 WOORDEN. Houd het dus kort. Een lengte van 500 tot 750 woorden leest een lezer met een gemiddelde leessnelheid in 2 tot 3 minuten. Dat is een hoeveelheid tijd die bijna iedereen kan en wil opbrengen.
3. Zorg ervoor dat je lezers kunnen ‘KOPPENSNELLEN‘. Je lezer scant daardoor de hoofdlijnen en kan daarna beslissen of het interessant genoeg is om meer de diepte in te gaan en ook de rest te lezen.
4. Vergeet wat je bij Nederlandse les hebt geleerd. Keurige zinnen zijn saai. Schrijf zoals je praat en alsof je tegen je lezer praat. Daarmee maak je contact en zorg je ervoor dat je epistel leesbaar is voor je doelgroep. KORT EN KRACHTIG!

Zullen we samen een afspraak inplannen?
Wil je weten of ik de juiste marketeer ben?
Tijdens het kennismakingsgesprek brainstormen we 1-op-1 online of telefonisch over de marketingvraagstukken waarvoor jij een adequate oplossing zoekt. De sessie levert je nieuwe inzichten, vruchtbare ideeën en een praktisch toepasbaar stappenplan (inclusief instructies) om doelgericht resultaten te boeken. Waar wacht je nog op?