Top 7 voordelen van online marketing voor advocaten en mediators

Dorien Tendijk-4487 Homepage foto Dorien

Top 7 voordelen van online marketing voor advocaten en mediators

Dorien Tendijk-4487 Homepage foto Dorien

Online marketing groeit in populariteit en belang. Veranderingen in de demografie van de markt leiden tot nieuwe strategieën voor het creëren van zichtbaarheid en opbouwen van de expert status van jouw kantoor, netwerken en het genereren van leads.

Meer en meer van het professionele leven verplaatst zich online en de wereld van de advocatuur en zakelijke dienstverlening is hierop geen uitzondering. Kijk naar de explosieve groei van LinkedIn en de groei van het aantal zakelijke pagina’s op Facebook en Instagram. Steeds meer bedrijven die succesvol zijn, zijn diegene die online marketing effectief inzetten.

Wat zijn de ZEVEN VOORDELEN van online marketing en hoe kun jij die voordelen in jouw advocatenkantoor of mediationkantoor toepassen?

 1) Online marketing biedt vele manieren om jouw expertise te laten zien en expertstatus op te bouwen.

Voor juridische klanten is expertise een van de belangrijkste factoren bij het selecteren van een advocaat of mediator. Vaak ligt de uitdaging in het uitleggen van jouw expertise in de markt.

Het web is een heel krachtig platform om jouw boodschap over te brengen en jouw expertise te laten zien in onderwerpen die relevant zijn voor jouw doelgroep. Je kunt dit ook offline doen, maar met online hulpmiddelen wordt het veel gemakkelijker om een ​​breed en relevant publiek te bereiken. Bloggen, social media en webinars stellen je bijvoorbeeld allemaal in staat om jouw potentiële klanten te informeren over onderwerpen die voor hen van belang zijn, ter illustratie van jouw expertise in het proces.

 2) Online marketing is minder duur in gebruik dan andere marketingtools.

Uit een onderzoek van HubSpot blijkt dat inkomende leads – online gegenereerde leads via bronnen zoals bloggen, sociale media en zoekmachineoptimalisatie – 61% goedkoper zijn dan traditionele uitgaande leads. Waarom? Met online marketing zijn er geen reiskosten en hoef je niet te betalen voor het afdrukken om materialen te distribueren. Serverkosten daarentegen zijn relatief laag.

Sommige advertentiekosten kunnen ook worden vervangen door online marketingtools. Wanneer je jouw marketingtools integreert met de rest van jouw online marketingprogramma versterk je het effect. Gastberichten op brancheblogs of -publicaties kunnen bijvoorbeeld verkeer naar jouw site leiden, jouw reputatie opbouwen en mensen leren je hierdoor kennen op social media.

3) Je kunt online marketing gebruiken om relaties effectiever op te bouwen.

Naast het sturen van berichten, kun je LinkedIn-groepen gebruiken om op een continue manier te netwerken en te communiceren met potentiële klanten en communiceren met andere industrieleiders. Met online tools kun je zowel nieuwe klanten, collega’s en beïnvloeders ontmoeten en relaties versterken met diegene die je al kent. Een ideale netwerktool dus!

4) Je kunt niches targeten met behulp van online marketing.

Net zoals je op een gerichte manier relaties kunt opbouwen, stelt online marketing je in staat om een ​​zeer specifieke branche of niche te targeten, waardoor jouw boodschap wordt overgebracht aan jouw ideale klant die jouw diensten nodig heeft. Je kunt dit relatief goedkoop doen door je te richten op trefwoorden in blogposts of door deel te nemen aan groepen of hashtags op sociale media.

Wil jij weten of jouw kantoor voldoende zichtbaarheid heeft?

Laat de quickscan uitvoeren voor jouw kantoor.

Meer weten? Klik hier voor meer info over de quickscan. 

5) Online marketing is niet gebonden aan geografische locatie.

Online marketingtechnieken beperken zich niet door geografie. Om een ​​potentiële klant of contactpersoon persoonlijk te ontmoeten, moet je reizen en planningen synchroniseren, met alle kosten die dit met zich mee kan brengen en de tijd die het kost.

Spreken op evenementen kan bijvoorbeeld een krachtige manier zijn om jouw expertstatus op te bouwen en is vaak de moeite waard – maar het is ook een grote inspanning die een hele dag (of meerdere dagen) in beslag neemt. Het geven van een webinar aan een vergelijkbare of grotere groep neemt ongeveer een uur van jouw dag op kantoor in beslag. Heel efficiënt.

Een ander voordeel is dat het jouw toehoorders in staat stelt om op hun eigen manier met jouw boodschap om te gaan. Ze kunnen via jouw blog of aanwezigheid op sociale media in hun eigen tempo over jouw expertise leren en jou leren kennen en als ze klaar zijn om jouw diensten te verkennen, weten ze waar ze je kunnen vinden.

6) Internet is de meest gebruikelijke manier waarop mensen jouw bedrijf bezoeken.

Drie van de vier meest voorkomende manieren waarop mensen naar bedrijven zoeken, is online.  (Onderzoek Hinge Marketing onder 1000 kopers van zakelijke dienstverleners). Op zoek naar info wordt gebruik gemaakt van Google, websites, social media accounts en vrienden/familie/collega’s. Dit geldt ook voor advocatenkantoren. Zelfs als je via mond tot mond reclame bent aanbevolen, zoekt met informatie over jou online op bijvoorbeeld jouw website of jouw social media accounts. Je moet dan gemakkelijk te vinden zijn.

7) Met online marketing kun je zijn waar jouw klanten zich bevinden.

Het is vandaag de dag belangrijk dat je bent waar jouw potentiële klanten zoeken. Meer en meer betekent dat dat jouw bedrijf een robuuste en gediversifieerde aanwezigheid online nodig heeft. Juridische klanten zijn op verschillende manieren online naar experts op zoek, onder meer in zoekmachines, door online reviews te lezen, op social media, via webinars en meer.

Conclusie

Online marketing biedt een reeks krachtige hulpmiddelen om de zichtbaarheid van jouw bedrijf en jouw expert status te vergroten en uiteindelijk jouw bedrijf te laten groeien. Door de voordelen van online marketing volledig te benutten met tools zoals content marketing, sociale media, e-mailmarketing, online video en meer, kun je een krachtige lead genererende machine maken die jouw bedrijf op weg helpt naar meer winstgevendheid en succes.

Marketing-pepper-afspraak-plannen

Zullen we samen een afspraak inplannen?

Wil je weten of ik de juiste marketeer ben?

Tijdens het kennismakingsgesprek brainstormen we 1-op-1 online of telefonisch over de marketingvraagstukken waarvoor jij een adequate oplossing zoekt. De sessie levert je nieuwe inzichten, vruchtbare ideeën en een praktisch toepasbaar stappenplan (inclusief instructies) om doelgericht resultaten te boeken. Waar wacht je nog op?