Het creëren van een strategisch marketingplan voor jouw kantoor

Marketing pepper 2022-2732-min

Het creëren van een strategisch marketingplan voor jouw kantoor

Marketing pepper 2022-2732-min

Het maken van een strategisch marketingplan kan lastig zijn, vooral als het nieuw voor je is. Maar een strategisch marketing is van belang voor meer zichtbaarheid en meer klanten.

Welke stappen moet je nemen voor de marketing van jouw kantoor?

Hier is een samenvatting van de stappen die je als kantoor moet nemen:

Wat is de business uitdaging voor jouw kantoor?

Marketing moet je helpen jouw bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Als u geen duidelijk omschreven doelstellingen hebt, zal jouw marketing waarschijnlijk ongericht en onproductief zijn.

Als je jouw bedrijfsdoelstellingen nog niet hebt vastgesteld, kunt je gebruik maken van technieken zoals SWOT-analyse en verschillende soorten marktonderzoek om de voor jouw kantoor de mogelijkheden aan het licht brengen.

Bepaal en begrijp jouw doelgroep(en)

Natuurlijk kun je jouw dienstverlening voor veel klanten inzetten. Maar is dat ook wat jij wilt? Jij wilt toch ook voor klanten werken die het werk aanleveren waar jij energie van krijgt? Kies daarom voor een groep klanten waarvan je weet dat zij jou het werk opleveren dat jij wilt.

En begrijp wat jouw klant echt van jou wil. Dat is niet jouw kennis en ervaring, dat is een voorwaarde om zaken met jou te doen. Jouw klant wil weten welk resultaat de samenwerking met jou oplevert. deze zaken kunnen een cruciale rol spelen in jouw marktpositionering of communicatie. Zie onderzoek naar jouw ideale doelgroep als het fundament waarop je jouw hele marketingplan bouwt.

Positioneer jezelf als authentiek merk in de markt

Positionering gaat over het veroveren van een plaats in de hoofden van kopers. Het gaat erom een verband te leggen tussen jouw bedrijf en een idee – bijvoorbeeld een specialiteit of een andere onderscheidende kwaliteit van jouw bedrijf. Tegelijkertijd gaat het om het creëren van een contrast tussen jouw bedrijf en concurrenten die anders zouden kunnen worden gezien als vergelijkbaar met jouw bedrijf. Positionering een zegen voor juridische kopers, omdat het hen een reden geeft om jouw bedrijf uit een slecht gedifferentieerd peloton te plukken.

Jouw positionering begint met het vinden van jouw onderscheidend vermogen. Onderscheidend vermogen moet voldoen aan 3 elementen, het moet:

WAAR zijn – Klanten ruiken het op een kilometer afstand als iets in jouw onderscheidend vermogen  niet klopt

te BEWIJZEN zijn – Het moet kunnen worden ondersteund met bewijs zodat klanten het geloven.

RELEVANT zijn: jouw klanten moeten de waarde ervan in zien.

Wanneer je over jouw onderscheidend vermogen hebt nagedacht kun je jouw positioneringsstatement ontwikkelen – een korte paragraaf die jouw merk terugbrengt tot de essentie. Het moet beschrijven wie jij bent, met wie jij het liefst zaken doet, waarin jij ander s bent dan anderen en waarom klanten voor jou kiezen. Jouw positionering is de leidraad van jouw bedrijf.

Bepaal welke marketingtechnieken je gaat gebruiken

Onderzoek naar klanten helpt je begrijpen voor welke uitdagingen klanten staan en het kan je laten inzien hoe klanten informatie verkrijgen zodat het jou kan helpen om de kanalen te selecteren om jouw deskundigheid te promoten en verspreiden. Deze krachtige strategie maakt gebruik van jouw natuurlijke expertise om meer bekendheid te creëren en vertrouwen te wekken.

Het bereiken van een hoog niveau van zichtbaarheid vereist een evenwichtige benadering van marketing. Volgens ons onderzoek naar snelgroeiende bedrijven levert een 50/50 mix van offline en online technieken de beste resultaten op. Als het mogelijk is moet je beide soorten marketingtechnieken gebruiken om jouw expertise te laten zien.

Enkele voorbeelden van off- en online marketingtechnieken:

Identificeer nieuwe marketingtools en vaardigheden

Naarmate de marketing van kantoor zich ontwikkelt, zullen de marketingtools die je inzet ook veranderen en met de tijd meegaan. Enkele veelgebruikte tools die je misschien wilt evalueren of upgraden:

  • Website
  • Marketingmateriaal
  • Marketing automatisering
  • Zoekmachine optimalisatie (SEO)
  • Sociale media
  • Video
  • E-mail

Make a plan and stick to it

Een plan dat de moeite waard is om uit te voeren, is het waard om op papier te zetten. In detail. Zorg ervoor dat je specifieke deadlines en verwachte resultaten vermeldt, zodat je jouw vooruitgang kunt beoordelen. Pauzeer vervolgens regelmatig om aanpassingen te maken en jouw processen te optimaliseren.

Jouw plan moet zowel een marketingkalender als een marketingbudget bevatten. De marketingkalender moet elke activiteit beschrijven die nodig is om jouw plan uit te voeren. Of jouw kalender nu het huidige kwartaal of een heel jaar beslaat, het moet elke komende marketingmogelijkheid bevatten, zoals:

  • Conferenties en beurzen
  • Social media
  • Webinars
  • Blogs
  • Nieuwsbrieven
  • Advertentiecampagnes

In jouw marketingbudget moet je rekening houden met de kosten die aan elke tactiek verbonden zijn. In sommige gevallen zullen deze kosten bekend zijn, terwijl u in andere gevallen een schatting zult moeten maken. Het is altijd verstandig om ook rekening te houden met onvoorziene omstandigheden – voeg 5-10% toe aan jouw totale marketingbudget om rekening te houden met onvoorziene uitgaven en marketingkansen.

Marketing-pepper-afspraak-plannen

Zullen we samen een afspraak inplannen?

Wil je weten of ik de juiste marketeer ben?

Tijdens het kennismakingsgesprek brainstormen we 1-op-1 online of telefonisch over de marketingvraagstukken waarvoor jij een adequate oplossing zoekt. De sessie levert je nieuwe inzichten, vruchtbare ideeën en een praktisch toepasbaar stappenplan (inclusief instructies) om doelgericht resultaten te boeken. Waar wacht je nog op?