5 tips voor branding en positionering voor zelfstandige advocaten en consultants

5 tips voor branding en positionering voor zelfstandige advocaten en consultants

Wil je je als advocaat of consultant onderscheiden ten opzichte van alle anderen? Hier zijn enkele tips om op te vallen zodat klanten met jou willen samenwerken.
Het belang van positionering en branding voor advocaten en consultants
Veel advocaten en consultants besteden heel weinig tijd aan nadenken over wie hun ideale klanten zijn. Dit is jammer want hoe kun je het werk doen voor klanten met wie je het liefst werkt als je niet precies weet wie dit zijn? Als je dit wel weet, kun je het inzetten en meer werk genereren van de klanten die jij écht wilt.
Over het algemeen is ‘een merk’ de manier van een bedrijf om aan een klant te laten zien en vertellen wie het is. Goede branding voor advocaten en consultants begint met het ontwikkelen van een duidelijk beeld van een ideale klant. Onderzoek heeft aangetoond dat veel klanten willen samenwerken met een advocaat of consultant die ze kunnen vertrouwen. Maar ze weten niet goed onderscheid te maken tussen wat zij zien als vergelijkbaar gekwalificeerde advocaten en consultants. Zit komt omdat ze inhoudelijk de kennis niet hebben van jouw vak.
Als je een continue stroom nieuwe klanten wilt aantrekken, moet je laten zien aan klanten wie je bent en hoe het is om met jou samen te werken.
Een aantal tips om een sterke positie voor jouw advocatenkantoor of consultancybedrijf te ontwikkelen:
Laat jouw persoonlijkheid zien
Mensen doen zaken met mensen. Klanten willen een klik voelen met jou. Laat dus zien wie je bent. Dat is best lastig. Het is moeilijk om te zien wat anderen in ons zien en belangrijk vinden in een samenwerking. Om een beter begrip te krijgen van je beste eigenschappen, vraag je het jouw vrienden, familie en collega’s. Vraag wat zij denken dat je beste kwaliteiten zijn, en wat ze denken dat iemand ertoe zou kunnen brengen om jou in te huren.
Waarschijnlijk krijg je een paar onverwachte antwoorden, en die kun je gebruiken om jezelf en de manier waarop je werkt te beschrijven aan mensen die je niet kennen en die je wilt bereiken. Het voordeel hiervan is dat je een beeld van jezelf neer kunt zetten dat meer omvattend en mogelijk nauwkeuriger is en jouw positionering versterkt.
Match jouw persoonlijkheid met jouw bedrijf
Jouw persoonlijkheid moet een sterke invloed hebben op wat je als bedrijf wilt uitstralen. Als je familierecht beoefent, is het een goed idee om te benadrukken dat je empathisch en begripvol bent, omdat klanten mensen met die eigenschappen waarderen wanneer ze te maken hebben met stressvolle persoonlijke situaties.
Als je business consultant bent moet je jouw analytisch en oplossend vermogen benadrukken. Door een sterk analytisch vermogen ben je in staat feiten te interpreteren, trends te identificeren en de klant weloverwogen beslissingen te laten nemen voor de oplossing van hun probleem.
Je moet natuurlijk niets verzinnen over jezelf. Kies in plaats daarvan de eigenschappen die het beste bij je passen en die klanten relevant vinden.
Voeg wat kleur en karakter toe
Veel advocaten en consultants denken dat ze alleen moeten praten over hun expertise en kwaliteit. Niets is minder waar. Natuurlijk zijn jouw expertise en kwaliteit belangrijk, maar veel van wat voor advocaten en consultants zelf belangrijk, is niet zo belangrijk voor klanten en ze zouden niet te veel moeten meespelen in je branding. Laat wat van jezelf zien. Bijvoorbeeld dat je vrijwilligerswerk doet of dat je fanatiek boxer bent. Dat soort details vullen het beeld van potentiële klanten in van wie je bent, en dragen dus veel bij aan het opbouwen van je merk. Ga niet te ver – het is tenslotte geen datingsprofiel – maar één of twee persoonlijke dingen is een goed idee.
Laat je merk zien hoe het is om met jou te werken?
Nu ik je heb aangemoedigd om te praten over wie je bent als persoon is een andere dimensie van jouw merk om te laten zien hoe het is om met jou samen te werken.
Om jouw klanten zich zekerder te laten voelen in hun keuze om jou in te huren, vertel je over hoe je werkt.
Bijvoorbeeld, je zou kunnen zeggen:
“Ik houd mijn klanten pro actief op de hoogte bij iedere stap in de samenwerking, zodat je nooit twijfelt over de stand van zaken,”
of,
“De belangen van mijn klanten zie ik als mijn eigen belangen en ik neem elke actie die ik kan om op te komen voor jouw zaak en te beschermen wat belangrijk voor jou is.”
Je hoeft niet te veel in detail te treden, maar geef ze een voorproefje van hoe het zal zijn om met jou samen te werken als ze ervoor kiezen om jou in te huren. Als er één ding is dat ik je wil meegeven, is het dat je merk niet hoeft te lijken op dat van iemand anders uit jouw branche. Sterker nog, dat zou het juist niet moeten. Hoe authentieker en origineler jouw merk is, hoe meer klanten naar jou toe zullen komen.

Zullen we samen een afspraak inplannen?
Wil je weten of ik de juiste marketeer ben?
Tijdens het kennismakingsgesprek brainstormen we 1-op-1 online of telefonisch over de marketingvraagstukken waarvoor jij een adequate oplossing zoekt. De sessie levert je nieuwe inzichten, vruchtbare ideeën en een praktisch toepasbaar stappenplan (inclusief instructies) om doelgericht resultaten te boeken. Waar wacht je nog op?