Welke 7 fouten worden gemaakt door advocatenkantoren bij brand building?

Dorien Tendijk-3905

Welke 7 fouten worden gemaakt door advocatenkantoren bij brand building?

Dorien Tendijk-3905

Het proces van merkopbouw van jouw kantoor kan frustrerend zijn. De beloning is hoog als je het goed doet en de kosten zijn er natuurlijk ook. De inzet is dus hoog. Dat maakt het des te belangrijker om kostbare blunders te vermijden.

Welke fouten worden nu gemaakt bij kantoren die een merk aan het bouwen zijn?

De “ik ook” fout.

Zij gebruiken blauw als kleur, dan doe ik het ook. Doen als de rest van je concurrenten is geen solide strategie. Het voelt veiliger om hetzelfde te doen maar het is al moeilijk genoeg voor klanten om kantoren van elkaar te onderscheiden. Als je niet volledig anders kunt zijn, probeer dan in ieder geval anders te lijken en anders te klinken. Het zal niet schaden, en het maakt je bedrijf waarschijnlijk gemakkelijker te herkennen en te onthouden.

Geen onderscheidend vermogen.

 Als er geen verschil is tussen wat jij zegt over jouw kantoor en wat concurrenten zeggen over hun kantoor, heb je een zwak merk. Geweldige mensen, expertise en ervaring zijn geen goede manieren om jezelf te onderscheiden van anderen. Dit zegt namelijk iedereen.

Digitale marketing ondergeschikt laten.

De advocatuur is aan het veranderen. Klanten leren over je bedrijf op manieren die ze vroeger nooit deden. Maak niet de fout om je alleen te richten op offline marketing en digitale marketing weinig aandacht te geven. De toekomst van het bouwen van het merk van jouw kantoor is digitaal, dus plan het in je strategie en implementeer het structureel.

Proberen alles te zijn voor iedereen.

Het aanbieden van meer diensten leidt meestal tot niets bijzonders zijn voor iemand. Een duidelijke focus of specialisatie is kenmerkend voor kantoren met een snelle groei.

Te laag mikken.

Goede merken zijn zowel echt als aspiratief. Ze staan ergens voor waar mensen achter kunnen staan. Probeer ergens leider in te zijn. Anders bied je weinig reden voor een prospect om voor jouw bedrijf te kiezen boven een ander. Ergens voor staan helpt je bij het opbouwen van een sterk merk.

Een belofte maken die je niet kunt houden.

De keerzijde van te laag mikken is een merkbelofte maken die je niet kunt nakomen. Te veel beloven, kost je geloofwaardigheid en vertrouwen. Er is een dunne lijn tussen aspiratief zijn en onrealistisch zijn.

Niet beseffen dat je merk je meest belangrijke activa is.

Met een sterk merk (geweldige reputatie op het gebied van expertise en grote zichtbaarheid) kan een bedrijf mensen vervangen, het aanbod aanpassen of zelfs klantensegmenten veranderen en toch succesvol blijven. Het niet investeren in je merk is kortzichtig en kostbaar op de lange termijn.

Veel van deze fouten manifesteren zich in de vroege stadia van het merkopbouwproces, ruim voor het begin van merkpromotie. Veel van deze fouten kunnen worden voorkomen door jouw merk goed in de markt te zetten, een duidelijke positie te claimen en een sterke profilering op te stellen.

De sleutel tot succes is om het merk van je bedrijf te baseren op een goed begrip van je markt, de behoeften van potentiële klanten en precies waar je bedrijf een voordeel heeft. Wanneer je dat voordeel wijd zichtbaar maakt, beginnen er geweldige dingen te gebeuren.

Marketing-pepper-afspraak-plannen

Zullen we samen een afspraak inplannen?

Wil je weten of ik de juiste marketeer ben?

Tijdens het kennismakingsgesprek brainstormen we 1-op-1 online of telefonisch over de marketingvraagstukken waarvoor jij een adequate oplossing zoekt. De sessie levert je nieuwe inzichten, vruchtbare ideeën en een praktisch toepasbaar stappenplan (inclusief instructies) om doelgericht resultaten te boeken. Waar wacht je nog op?